Fiskalizacija 2.0 / eRačun
- 12/09/2025
- By admin
- Novosti, Računovodstvo
- Comments Off on Fiskalizacija 2.0 / eRačun
U Narodnim novinama broj 89/25 objavljen je Zakon o fiskalizaciji kojim se uređuje fiskalizacija računa u krajnjoj potrošnji, izdavanje i fiskalizacija eRačuna u poslovanju poreznih obveznika (B2B). Zakon je stupio na snagu 01. rujna.2025. godine s primjenom od 01. siječnja 2026. godine. Razdoblje od 01. rujna 2025. do 01.siječnja 2026. godine ostavljeno je za prilagodbu i testiranje odnosno tzv. prijelazno razdoblje za prilagodnu novom sustavu poslovanja. Vremena je malo, posla puno a neizvjesnosti poprilično puno.
Što se u srži mijenja?
- Uvodi se posebno označavanje roba i usluga u računima – sva roba ili usluga mora imati oznaku prema Klasifikaciji proizvoda po djelatnosti (KPD 2025.)
- Između poreznih obveznik (B2B/B2G) uspostavlja se obveza izdavanja i primanja eRačuna putem Informacijskih posrednika ili možda ih bolje nazvati ‘‘Digitalnih poštara’’
- Fiskalizacija svih eRačuna između poreznih obveznika (B2B i B2G)
- Fiskalizacija prema krajnjim potrošačima B2C ostaje nepromijenjena
Do sad se obvezna fiskalizacija računa provodila samo na relaciji B2C odnosno prema krajnjim korisnicima u maloprodaji, te se od 01.01.2026. ista proširuje i na relaciju B2B i B2G.
U praksi fiskalizacija B2C se zove Fiskalizacija 1.0 (F1) i kao takva ostaje nepromijenjena dok se fiskalizacija B2B i B2G naziva Fiskalizacija 2.0 (F2). Ovo isključivo pišemo ako bi čuli/pročitali slične izraze u medijima da znate o čemu se radi.
Fiskalizacija 1.0 (B2C) odnosi se na račune izdane krajnjim potrošačima, bez obzira na način plaćanja (gotovina, kartice, transakcijski račun i ostalo).
Fiskalizacija 2.0 (B2B i B2G) obuhvaća razmjenu eRačuna između poreznih obveznika (B2B) i između poreznih obveznika i javnih tijela (B2G).
Tko je obveznik:
Obvezom izdavanja i fiskalizacije eRačuna obuhvaćeni su izdavatelj i primatelj eRačuna:
- porezni obveznik upisan u registar PDV-a,
- obveznik poreza na dohodak od samostalne djelatnosti te obveznik poreza na dobit
- tijela državne uprave, jedinice lokalne i područne samouprave te svi proračunski i izvanproračunski korisnici
Poduzetnici koji nisu u sustavu PDVa primjenjuju nove odredbe zakona odnosno eRačun i fiskalizaciju od 01.01.2027. godine uz napomenu da mogu primjenjivati već odmah od 01.01.2026. ako to žele i ako su spremni. Ovim obveznicima biti će kroz 2026. omogućena besplatna aplikacija Porezne Uprave MikroeRačun kako bi mogao zaprimati besplatno ulazne račune od svojih dobavljača koji su u sustavu PDVa i koji su obvezni slati eRačune. Napomena da se ovo odnosi samo na porezne obveznike koji nisu u sustavu PDVa, svi ostali kreću već sa 01.01.2026.
Što ćemo svi trebati:
- odabrati samo jednog informacijskog posrednika odnosno i digitalnog poštara za zaprimanje računa (ulazni pretinac) – popis posrednika
- odabrati jednog ili više informacijskih posrednika za izlaze račune (bilo bi najbolje da su isti ulazni i izlazni posrednici)
- prilagodni poslovni sustav za slanje eRačuna
Kako ne bi žurili s odabirom posrednika trenutno još nijedan posrednik nije verificiran od strane Porezne Uprave jer će oni ujedno i vršiti fiskalizaciju pa je možda bolje pričekati objavu verificiranih posrednika na internet stranicama Porezne Uprave.
Ono što je jasno do sad je KPD 2025 koji je definiran i kao takav se do 01.01.2026 mora unijeti u vaše baze podataka odnosno poslovni sustav za sve proizvode i usluge (sve). Treba se svakoj robi/uslugu dodijeliti klasifikator koji označava vrstu robe ili usluge. To u praksi ne znači da klasifikator mijenja vašu šifru robe ili usluge u poslovnom sustavu već se samo naslanja na istu kao dodatak.
U primjeru informatičke djelatnosti koja po KPD 2025 spada u kategoriju 62 treba odabrati jednu od mogućih opcija za vašu uslugu:

Ovo je trenutno jedina stvar vezana uz F2 koju sa sigurnošću već možete početi prilagođavati u vašem poslovnom sustavu odnosi dodjeljivati proizvodima i uslugama ispravnu šifru. Šifra se najčešće dodjeljuje prema djelatnosti vašeg društva kojeg ste kod osnivanja odabrali u DZSu. Neki poslovni sustavi su već ažurirali ove mogućnosti dok se neki čekaju.
Ako imate bilo kakve nedoumice oko kategorizacije vašeg proizvoda ili usluge na raspolaganju su djelatnici DZSa i to samo putem e-maila: KPD@dzs.hr
Što se tiče samih eRačuna zamišljeno tako da se generira račun u digitalnom formatu (xml) te se direktno iz vašeg poslovnog sustava kao takav šalje prema informacijskom posredniku odnosno ‘‘digitalnom poštaru’’. Posrednik navedeni format prosljeđuje vašem kupcu/klijentu te isti fiskalizira odnosno dio seta podataka iz xml formata šalje u Poreznu upravu. Vaš klijent/kupac potvrđuje dobiveni račun te istu tu informaciju dobiva i Porezna uprava te je proces slanja i fiskalizacije tim procesom završen.
Za sad se ne fiskaliziraju računi prema EU i trećim zemljama već isključivo prema tuzemnim transakcijama. Način razmjene eRačuna će se vršiti prema registriranim email adresama koje će se evidentirati u centralnu bazu. Registraciju ćemo moći izvršiti sami ili će to napraviti informacijski posrednik prilikom odabira istoga umjesto nas.
S obzirom na kompleksnost projekta, manjak informacija oko funkcionalnosti cijelog sustava zasigurno će biti još objava na ovu temu. Svakako preporučamo da KPD 2025 šifre polako unosite u svoj sustav.
U svakom slučaju računi kreirani u wordu ili excelu odnosno bilo kakvoj apliakaciji koja ne podržava eRačune od 01.01.2026. više neće biti moguć.